Vår kunde
Enslaved

Leveranse
Vi leverte regi og produsent for konsertfilmen Enslaved – The Otherworldly Big Band Experience.

Leveransen bestod av pre-produksjon (konseptutvikling, scripting, filmopptak, visuals i 2D/3D), produksjon (bilderegi, bildemiks, script og Trinity-operatør), og post-produksjon (klipp og grafikk). I tillegg produserte vi både video og stillbilder som en del av promoteringsmaterialet til sosiale medier i ukene før lanseringen.

Camerat leverte visuals for en av låtene i konserten og grading er gjort av Christoffer Møgster (Mox Media).

The Otherworldly Big Band Experience

+

For anledningen hentet Enslaved inn support fra bandet Shaman Elephant, og med totalt 9 bandmedlemmer ble Enslaved Big Band født.

Befaring

Tidlig i prosessen gjorde vi en befaring på location sammen med både bandet og teknisk leverandør, slik at vi kunne avdekke behov og muligheter så tidlig som mulig.

Konseptskisser og moodboards

Vi utviklet konseptskisser og moodboards for hver låt i konsertfilmen. Pinterest er et supert verktøy for å opprette moodboards.

Etter at alle låtene var fastlåst i design- og stilretning, ble konseptene videreutviklet til fullverdige låter som både hadde hver sin egen dramaturgi, i tillegg til en helhetlig rød tråd fra første til siste tone i konsertfilmen.

Scenedesign

Den første skissen for scenedesignet ble laget av Arild Gertz i Bergen Backline, og ble grunnlaget for det endelige designet. Lysdesigner Daniel Sørensen i LitByUs har laget konseptskisser og tekniske tegninger, og vi 3D-printet hele scenen som miniatyr, slik at vi enkelt kunne visualisere både kameraplasseringer og vinkler.

Hele konserten ble scriptet fra første til siste note, og alle kameraskudd var planlagt på forhånd. Vi har tidligere utviklet KolibriScript, en egen programvare til Adobe Premiere Pro som gjør hele prosessen rundt scripting mer effektiv, og vi kan enkelt generere skuddlister og kamerakort for ulike behov.

Forberedelser

Marius Marthinussen Søreide (regi) i prat med Kristian Vaage (fotograf)

Ruun II – The Epitaph

Den første låten i konsertfilmen skulle ha en blanding av forhåndsproduserte skygger som grafikk, og ekte skygger fra lys i rommet. Målet var at skyggene vi lagde skulle samsvare med skyggene fra innspillingen i så stor grad at man ikke ville kunne skille dem fra hverandre.

Marius Marthinussen Søreide (regi) instruerer performer Lisa Bysheim under produksjon av visuals for låten Bounded by Allegiance.

Bounded by Allegiance

Vi gjorde både research av og tester for utskjæringer av treverk, slik at vi kunne modellere og teksturere utskjæringene så realistisk som mulig.

Tidlig skisse

Ferdig design

Designet bak bandet

Produksjonen er filmet med 4 stk Arri Alexa LF. M12 leverte kamera.

Sosiale medier

I ukene før lanseringen av konsertfilmen produserte vi teasere og stillbilder til sosiale medier. Under kan du se noen utdrag.

Hele klippen ble gjort i Adobe Premiere Pro. Her er tidslinjen for låten Caravans to the Outer Worlds.

Fargekorrigering og grading ble gjort hos Christoffer Møgster (Mox Media)

Intervjuer

Harald Fossberg intervjuet alle medlemmene i Enslaved gjennom konsertfilmen. For den ekstra observante seeren var øvingsrommet fylt med gamle minner, referanser og easter eggs.

Tusen takk til Enslaved for samarbeidet